sunnuntai 6. lokakuuta 2013

Muutama sana nettishoppailusta

Istuskelin tässä selaamassa hieman nettikauppojen tarjontaa (tiedän,tiedän... se lista). Haluaisin ehkä talveksi muutaman collagepaidan ja katsoin vähän mitä olisi tarjolla. En löytänyt oikein mitään. Pääasiassa kahdesta syystä:

Kaikki paidat mistä tykkäsin maksoivat yli 100€ (mitä ihmettä?!)
Tai olivat polyesteristä

Harmi.

Tästä kuitenkin mieleeni tuli parikin ajatusta nettishoppailusta; se kun on niin vaivatonta ja helppoa että virheostoksiinkin on helpompi sortua. Olen itsekin oppinut näihin vasta vähän kantapään kautta. Kuulun kylläkin siihen joukkoon, joka jaksaa joka kerta palauttaa ne vaatteet jotka ovat väärän kokoisia tai eivät istu. En voi käsittää sitä että jollain on varaa jättää tuotteet palauttamatta ihan vain koska ei jaksa raahautua postiin. Näitäkin tarinoita on blogimaailmassa tullut vastaan. Mitä hemmettiä sanon vaan.

Itse teen nettiostokset nykyään aika samoilla kriteereillä kuin oikeassakin kaupassa:

1. Materiaali
Tarkistan aina mitä materiaalia tuote on. Olen ihan järkyttävä materiaalien kyttääjä ja esimerkiksi neuleissa en hyväksy suhdetta 50 luonnonkuitua-50 muovia. Parhaita materiaaleja ovat villa, puuvilla, pellava ja silkki. Tykkään myös monista viskoosivaatteista, vaikka viskoosin laatu vaihteleekin välillä kovastikin. Kiinnostavia ovat olleet myös nykyään usein vastaantuleva modaali ja tencel, mutta näistä on kovin vähäisiä kokemuksia.

2. Malli 
Uskonko lähtökohtaisesti, että ko. malli tai leikkaus sopii vartalolleni. Esimerkiksi napapaita ei sovi, olkoon miten trendikäs tahansa. Tämä tosin saattaa olla henkistäkin, mutta yhtä kaikki. Kenkiä tilaan yleensä vain sellaisilta merkeiltä, jotka tiedän jotenkin entuudestaan, tosin jalkani on aika lailla tasakokoinen :)

3. Tulevaisuus vaatekaapissani
Osaanko kuvitella vaatteelle/ tuotteelle kavereita jo olemassa olevasta vaatevarastostani ja näenkö sille pitkän käyttöiän.

4. Hinta
Onko hinta sellainen, jonka olen valmis tämäntyyppisestä/tästä tuotteesta maksamaan. En oikein innostu merkin tuomasta ilmasta hinnassa, mutta joitakin poikkeuksia tietenkin on. Hyvään materiaaliin ja laatuun olen valmis sijoittamaan enemmänkin. 

5. Palvelu
Olen tässä kohtaa niin vanhanaikainen, että jos olen saanut jonkin nettikaupan tilauksen yhteydessä huonoa palvelua, niin äänestän jaloillani (vai näppäimistölläni?). Virheitä sattuu ja joskus joutuu myös kysymään, mutta näihin asioihin suhtautumisessa on suuria eroja. Mahtavimmat asiakaspalvelukokemukset kaikin puolin ovat omalla kohdallani olleet Jolien, R/H:n ja vähän yllättäen H&M asiakaspalvelun kanssa :) Yksi huono kokemus ei vielä käännä kelkkaa, mutta omalle kohdalleni on osunut muutama niin huono kokemus suurienkin nettikauppojen kohdalla että oksat pois.


Mitä asioita te otatte huomioon shoppailessanne? Onko nettikaupan asiakaspalvelulla merkitystä teille? Suositteko te enemmän kivijalkaputiikkeja vai käytättekö nettiä ostosten tekoon? En itse käy kovin usein kaupungilla kiertelemässä ja seuraksi kelpaa silloin harvoinkin vain sisko. Nykyään olen yllämainittujen seikkojen lisäksi pyrkinyt mahdollisuuksien mukaan katsastamaan suomalaisien, pienempien merkkien valikoimia. Näissä usein plussana myös se, että tuotteen valmistuprosessista saa enemmän tietoa.

EN: Since when it has been ok to make sweatshirts out of polyester and sell them for over 100 euros? I'm just asking.

4 kommenttia:

  1. Tosi hyvä tiivistys nettishoppailukäyttäytymisestä! Olen itse hyvin pitkälti samoilla linjoilla, materiaali, hinta ja malli ratkaisevat eniten. Netissä on myös helppo verrata hintoja keskenään. Toki usein kuvassa vaate saattaa näyttää ihan erilaiselta kuin todellisuudessa, mutta useimmitenhan palautus on ilmaista ja helppoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Totta tuo kuvan hämäävyys, olen myös sitä mieltä että jos vaate ei istu edes kuvassa mallille niin sitten voi miettiä miltä se näyttäisi omalla päällä... Myös tuo palautuksen helppous on yksi kriteeri, en ole ainakaan toistaiseksi tilannut vaatetta sellaisista paikoista, missä palautus ei ole ilmainen.

      Poista
  2. Jee, en ollut tajunnut, että sinulla on blogi, ihan mahtavaa, että laitoit linkin!! Luin jo parin kk:n postaukset, onpa kivaa saada kivalle tyypille kasvot ja "tutustua" näin enemmän :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei... ihan mielettömän kivaa että tulit piipahtamaan täällä! Et arvaakaan kuinka iloiseksi minut teit. Toivottavasti viihdyt ja mielelläni otan kaikki kommentit ja palautteet vastaan. Olen kirjoittanut tätä jo yli kolme vuotta, mutta jotenkin en osaa sitä oman blogin mainostusta vieläkään... :)

      Poista